mandag 17. oktober 2011

Cupcakeskurs med Manuela

Lørdag var det endelig tid for cupcakeskurs på meg & Stine.
GURI, som vi hadde gledet oss,
- vi kom helt først og sto & bet i døra;-)

Da vi kom inn i lokalet møtte Manuela oss og hun
tok imot hver gjest og fikk oss virkelig til å føle oss velkommen.
Ingen stjernenykker på denne dama, nei!!;-)

Herlig pynt og masse redskaper lå overalt
og vi gikk bare & sugde inn inspirasjon før kurset startet...
Sjekk alt det rosa Kitchen Aid utstyret da ! Smelt...

Denne står ikke lengre ned på ønskelisten min etter dette kurset akkurat!!




Manuela pratet med oss som hun hadde kjent oss i all tid
og spøkte og lo og fortalte om masse morsomt som hadde
skjedd henne opp igjennom. Alle damene (og 1 mann) lo
så vi nesten falt av stolene og stemningen var fantastisk!!
Manuela har en passion 4 baking, men også en passion
for rosa og vanilje ;-) Det fikk vi se og høre hele kurset ;-)

 Først lagde hun vanilla cupcakes. NAM !!
(Og for at jeg skal huske oppskriften og fremgangsmåten,
så poster jeg det her, ellers blir det lagt i glemmeboka...)
(Oppskrift med mer detaljerte bilder kan dere finne på Manuelas blogg)


Vanilla cupcakes
3 dl sukker
200 gram romtemperert smør
4 egg (ett og ett i om gangen)
5 dl hvetemel
1 - 2 ts bakepulver
3 dl fløte
1 - 2 ts vaniljesukker

Miks sukker, vaniljesukker og smør i en bolle.
Dette bør mikses i ca 5 minutter for å få en luftig konsistens.
Ta i ett og ett egg, (som også er romtemperert)
miks ca 2 minutter mellom hvert egg.
Bland mel og bakepulver godt før du tilsetter det i røra.
Samtidig tar du oppi fløten (eller melk om du liker det bedre)
og bruker slikkepotten til å vende det inn i røra.
(Det går også an å tilsette sjokolade, eller andre ting som
rosiner, nøtter, frukt osv om man liker det.)

Manuela bruker isskje for å få like storecupcakes,
f.eks en slik som man får kjøpt på Clas Ohlson.

Bildet "rappet" jeg på clasohlson.no

Cupcakes'ene stekes ca 15 - 20 min på 200 grader.  
Nytes varme, for da er de best :-)!

Vi lærte også å lage disse frostingene,
og det var både lærerikt og morsomt!


Jeg tror jeg likte Angel feather icing best,
men det er fordi jeg også er glad i rosa og
fordi jeg er en skikkelig søtmons;-)!



Hvordan gå fram:
Først finner man fram en kjele, fyller halvveis opp med vann,
setter den til å koke, mens man blander sammen alle ingrediensene
(minus vanilje og konditorfarge)
i en bolle (som tåler varme:-).  
Plasser bollen i kjelen når det koker,
finn fram håndmikseren og begynn å piske.
Du skal også røre mye fram og tilbake samtidig.
Når alt sukkeret er løst opp (som kan ta alt fra 5 - 10 min)
slår du av platen, men fortsetter å piske mens bollen står i kjelen.
Når icingen er så fast at den ikke drypper, er den ferdig.

Den smaker bare helt fantastisk og den ser helt amazing ut på cupcakes!!
LYKKE TIL!
(Oppskrift med mer detaljerte bilder kan dere finne på Manuelas blogg)

Vi fikk også opplæring i å lage forskjellig pynt med MMF,
og Manuela hadde utrolig mye nyttig å komme med.

Hun er jo bare fantastisk vakker.
For ikke å snakke om MORSOM.
Jeg og venninna mi lo så vi gråt enkelte ganger:-)!


Her fikk vi opplæring i hvordan vi kunne
pynte cupcakes'ene med forskjellige tipper,
og Manuela tryllet fram den ene vakre cupcake'n etter den andre!!



Så var det vår tur.
Det så fryktelig enkelt ut når Manuela gjorde det,
men jeg fikk det ikke LIKE bra til gitt.
Allikevel kan jeg MYE mer nå enn før,
og jeg har lært meg et triks eller to.
Nå må jeg bare gå til innkjøp av disse Wiltontippene,
så blir det schwung over cupcakesene mine også:-)!


Jeg glemte å ta ordentlig bilde av mine ferdige
pyntete cupcakes, så dere får nøye dere med
de halvferdige. De ble både gode og så ikke
så halvgælie ut, så dette skal jeg gjøre mer av.


Stine fikk til noen skikkelig fine!


HEr ser dere Manuela med sin beste venninne og høyrehånd, Trude.
Hun var også kjempeherlig, og disse to damene tøyset og tullet
og hadde det virkelig gøy på jobb.

Så til det obligatoriske bildet på slutten,
nemlig meg og Stine sammen med Manuela.
Det ligger også bilder fra kurset vårt på bloggen hennes.


Dette duftet så nydelig gjennom hele kurset,
og det var ikke noe sjokk at det var vaniljelukt på det:-)

Om du vil kjøpe en slik kan du f.eks gå inn HER !




































Om noen av dere lurer på å gå på kurs med Manuela,
så er det ikke noe å lure på - GJØR DET!
Du vil ikke angre!
Det koster 850,- og varer i 3 timer.
De tre timene bare flyr og man koser seg glugg ihjel!:-)
Gå inn på bloggen hennes og sjekk om hun
har noen kurs i nærheten av deg!

Tusen takk til Manuela for en fantastisk kveld,
dette var virkelig en av de beste lørdagskveldene
jeg har hatt! Og takk til Stine som ordnet så vi
fikk gått på kurs! (Nå gleder jeg meg til fjellturen!)

HUSK at Manuela gir ut bok i disse dager,
trykk HER om du vil forhåndsbestille den.
Hun sitter også å signerer bøker på Nordli
på Oslo City 1. november.
Den kommer garantert til å ligge under juletreet mitt i år:-)!

14 kommentarer:

Birthes Verden sa...

WOW....
Jeg sitter her med vann i munnen av alle de flotte kakene. De er jo bare nydelige :)

Kan tenke meg at det var artig, må finne ut om hun kommer her snart.

Klem Birthe

Inger-Lise sa...

Å nam.. for noen herlige bilder. Ser ut som dere koste dere. Jeg har lenge hatt lyst på å gå på kurs hos Manuela, og nå fikk jeg veldig veldig lyst. Må bare få med meg en venninne, er skikkelig feigis med å gå på sånne ting alene.. hehe.. :)
Og ja, boken hennes står på ønskelisten min også. :)
KLEM

hobbyvimsa sa...

Hei høpp!!

Ja dette har jeg også vært på,kjempe moro!!!

Har kjøpt inn is skje og en del utstyr....Koser meg nesten hver dag med å øve meg (spiser litt også)

Har forhånds bestilt boken hennes,og venter spent på den...

Ja en kitchen aid er ikke å forakte her heller:)

Nyt ny uke!!

Klem Linda:)

Whitebite sa...

oj oj oj, dette så artig ut!!

Annfrid sa...

Det så jo bare helt fantastisk ut, opplevelsen var nok helt topp tenker jeg. Heldig griser!!!

Klem fra Annfrid

♥ Netta ♥ sa...

Heldige deg som har vært på kurs med dronningen over alle cupcakesdronninger! Jeg følger bloggen hennes og kan ikke skjønne hvordan hun får til å lage så utrolig mye fantastisk. Kurset var ikke dyrt i det hele tatt så dette må jeg få med meg :-)

Klem
Netta

Tove `blogg verden sa...

Så utrulig heldig du var da :D Hadde vært så gøy å vært på kurs med Manuela JA :D Spørs vel om hun kommer til Nord Norge med det første ;)
Klem Tove

Trine sa...

Ja, den dama kan visst sine saker. Lekkert. Og det ser ut som dere koser dere en haug. Fine bilder :)

Mette sa...

Heldige deg! Og takk for alt du delte med deg!

klem mette

Tindrande Auge sa...

så heldig du er! Det ser utrolig gøyt ut! Jeg har selv laget disse cupcaksene og har ikke funnet en topping jeg liker, jeg har prøvd mauela sin hvite sjokoladekrem, men syntes den smakte litt "kremost aktig" kanksje jeg bør prøve en av de to andre dere lagde neste gang. De ser utsolig gode ut da"! Ha en fin dag videre ;)

Hanne sa...

Nom, nom, nom så mye lekkert!
Skulle selv gjerne hatt oppskriften på frostingen med hvit sjokolade. Finner mange på nettsiden hennes, men det står ikke hvilken det er som er brukt på kurs. Hører nemlig at den smaker som kinderjsokolade (?!)

Ser virkelig ut som om du storkoste deg :D

Fra huset i svingen sa...

Dette så moro ut, og ikke minst veldig godt ut da ;-)
Skjønner godt at dere koste dere veldig!!!

Klem Karianne

Katrine sa...

For et herlig innlegg med masse fine bilder!! :) jeg skulle egentlig på kurs med henne, men så skjedde det noe slik at hun måtte avlyse det. Kjedelig!

Camilla sa...

Hørtes ut som en minnerik kurskveld, har vurdert kurset jeg også. Så nå blir det å holde øynene åpne.

Klem fra meg.